איך הצליח אבי גבאי להשפיע על המשרד להגנת הסביבה גם בזמן קצר?

מאז הקמתו של המשרד להגנת הסביבה (או בשמו המקורי, המשרד לאיכות הסביבה), ועד לתחילת 2017 עמדו בראשו לא פחות מ-20 שרים (חלקם חזרו פעמיים למשרד) – כך שכהונה ממוצעת של שר בתחום כל כך חשוב זה נמשכת רק שנה וחצי, פרק זמן קצר שבמקרים רבים לא מאפשר לשר, מוכשר ככל שיהיה, להותיר חותם אמיתי. גם הקדנציה של אבי גבאי הייתה קצרה, קצרה מדי, ונמשכה שנה לבד – אולם בניגוד לאחרים שראו בתפקיד תחנת מעבר לתפקידים אחרים או הזדמנות לביצוע מינויים פוליטיים, גבאי הפגין מחויבות מלאה לסביבה (שכמובן משפיעה על איכות החיים של כולנו) וגם בפרק הזמן הקצר רשם הישגים מכובדים.

מה אפיין את הקדנציה של גבאי במשרד להגנת הסביבה?

אבי גבאי נכנס לפוליטיקה אחרי שנים מוצלחות מאוד בבזק – שבהתחלה הייתה חברה ממשלתית וב-2005 הופרטה ונרכשה ע"י שאול אלוביץ – במטרה להביא לידי ביטוי את יכולותיו וליצור שינויים לטובת כלל אזרחי המדינה.

לאחר שמונה לתפקיד השר להגנת הסביבה, הבין גבאי שעל-מנת לשפר את המצב העגום בארץ עליו להיעזר בכל הארגונים שפועלים בארץ בתחום זה ולעבוד איתם בשיתוף פעולה. בהתאם אחד הצעדים הראשונים של גבאי היה להיפגש עם אנשי מגמה ירוקה, החברה להגנת הטבע, צלול, ישראל בשביל האופניים, המועצה לישראל יפה, חרדים לסביבה, הפורום הישראלי לאנרגיה, אדם טבע ודין, בנייה ירוקה ועוד – כדי לשמוע מהם אילו בעיות חשוב לפתור במסגרת ההגנה על הסביבה וגם לקבל מהם רעיונות לפעולות שישפרו את המצב.

בין המהלכים שהוביל גבאי בשנה שבה מילא את תפקיד השר להגנת הסביבה (בין מאי 2015 למאי 2016): אישור חוק השקיות (שמטרתו צמצום השימוש בשקיות ניילון שמזהמות באופן חמור מאוד את הסביבה, ושהיוזם שלו הוא עמיר פרץ, חברו של גבאי למפלגת העבודה ועוד שר שרשם קדנציה מוצלחת במשרד זה), הצלת חוף פלמחים והשארתו פתוח לכלל הציבור, מאבק נחרץ במפעלים שבמפרץ חיפה (ואשר לא רק הופכים את האזור למזוהם ובכך מסכנים את בריאות מאות אלפי התושבים באזור אלא גם מהווים סכנה ביטחונית עקב החומרים המסוכנים שיש בהם), גיבוש תוכנית ארוכת טווח שתפחית את פליטת גזי החממה בין השאר על בסיס מעבר לאנרגיות המתחדשות השונות, ועוד.

הביקורת על מתווה הגז שמתעלם מהאינטרסים הציבוריים

גם בישיבות הממשלה נשמע קולו של אבי גבאי לטובת הסביבה ולטובת כלל האזרחים. בפרט זכורה הביקורת החריפה שמתח על מתווה הגז, גם כששאר שרי הממשלה מילאו פיהם מים או תמכו בהסכם שחתמה המדינה עם חברות הגז למרות הפגמים הרבים שבו.

מבחינת גבאי מדובר בבכייה לדורות – החמצה של הזדמנות להיטיב עם כלל הציבור, הן דרך הכיס שלהם (שכן המתווה מעדיף בבירור את האינטרסים של הטייקונים וכך למשל מטיל על רווחי הגז שיעור מס מגוחך), והן דרך האוויר שהם נושמים (במקום לפתח את הכלכלה הישראלית ולסייע לעוד ועוד מפעלים לעבור מפחם מזהם לגז נקי, המתווה מוביל לייצוא של הגז הטבעי, לשמחת חברות הגז).

מדוע החליט גבאי לעזוב את המשרד להגנת הסביבה?

במאי 2016 החליט גבאי, למרות הסיפוק הרב ששאב מהעבודה במשרד להגנת הסביבה ולמרות המודעות לחשיבותו הרבה של התחום, להתפטר מהממשלה של בנימין נתניהו.

הסיבה לכך הייתה הדחתו של משה יעלון ממשרד הביטחון, וזאת למרות שלכל הדעות הוא מילא את התפקיד רב האחריות בצורה טובה מאוד. המחויבות של גבאי לשלטון תקין שרואה אל מול עיניו את טובת כלל האזרחים ולא אינטרסים פוליטיים ואישיים צרים (הדחת יעלון נועדה לסלול את דרכו של אביגדור ליברמן למשרד הביטחון, ויש אף מי שקשור את ההדחה לרצון העז של נתניהו לקדם רכישת צוללות מתאגיד טיסנקרופ, וזאת בניגוד לעמדת הדרג המקצועי בצה"ל ובמשרד הביטחון) לא אפשרה לו להמשיך ולשבת בממשלה.

לאחר ההתפטרות הצטרף גבאי למפלגת העבודה, ומן הסתם גם במסגרת זו הוא ימשיך להגן על הסביבה ובאופן כללי לפעול לטובת כלל אזרחי ישראל.