דיאטה ותזונה נכונה

כאשר אנו שומעים מישהו או משהי מתלוננים על כך שהדיאטה נכשלה; כאשר אנו מחליטים להפסיק לאכול בלי הגבלה ובלי להקפיד על תזונה נכונה;  או כאשר נוסע לנו על סוג חדש של דיאטה שכובש את העולם בסערה, אנו מבינים מיד שהמדובר בדיאטה שנועדה להפחית במשקל.

למעשה, חשוב להבין שדיאטה שנועדה להפחית במשקל, עם כל החשיבות שלה, היא רק צד אחד מתוך מגוון המשמעויות הקיימות בעולם הרחב של התזונה האנושית.

משמעות המילה דיאטה, במקור, היא המזון שאנו צורכים. נוכל לומר לדוגמא, שהדיאטה של פלוני מורכבת מירקות ופירות בלבד ולכן הוא צמחוני. כאשר פלוני יספר לנו שהוא מקפיד על דיאטה מאוזנת, נוכל להבין שהוא משתדל להקפיד על תזונה נכונה, שמכילה את כל אבות המזון, ולאו דווקא שהוא מעוניין להרזות.

ישנם אנשים שעליהם דווקא להעלות במשקל, ואילו אחרים צריכים לשמור על משקל קבוע, משימה שהופכת קשה יותר עם הגיל.

לייעוץ בנושא דיאטה בקרו באתר נטדיאט: www.netdiet.co.il

דיאטה – סוגים רבים לה

אחרי שראינו שמשמעות המילה דיאטה איננה חופפת דווקא את דיאטות ההרזיה, וודאי תטענו בפנינו שדיאטת הרזיה היא הנפוצה ביותר כיום. נוכל להסכים עם טענה כזאת, ולו מפני שבעיית ההשמנה שמקורה בעולם המערבי, הולכת ומתפשטת ברחבי העולם כולו.

לא נתחיל לפרט את מגוון הסוגים של דיאטות ההרזיה הקיימות בשוק, ולו מפני שרבות מהדיאטות מקורן באופנות חולפות. יש תקופות שבהן נוהרים אחר דיאטות דלות פחממות, בזמנים אחרים הודו מפתחי הדיאטה לחסידיהם לחדול מצריכת בשר ואחרים דווקא טענו שבשר זה מצויין. ידועות דיאטות של פירות, של ירקות, וכמובן דיאטות שבהן סופרים קלוריות, יחידות שומן וכן הלאה.

אנו רואים את הדבר החשוב ביותר לא בעקרונות של דיאטה זו או אחרת, אלא בדבר במה שחייבת להכין כל דיאטה באשר היא, והמדובר כמובן, במה שהתזונאים מכנים – תזונה נכונה.

תזונה נכונה

כשאנו מדברים על תזונה נכונה, חשוב להבין שאין כללים שיהיו נכונים לכולם. המצב הבריאותי, הגיל, המין (גבר או אישה), הגובה, המשקל ורמת הפעילות הגופנית, כולם משפיעים על צרכי הגוף מבחינה תזונתית.

תינוקות רכים, לדוגמא, הניזונים מחלב אם, זוכים לתזונה המתאימה להם ביותר. ילדים ובני נוער, חייבים לכלול בדיאטה שלהם מרכיבים שיקחו זאת בחשבון. תהליך הגדילה צורך משאבים רבים ואין דין נער בגיל ההתבגרות כדין אדם מבוגר, מבחינת התזונה המומלצת.

ישנם מחלות רבות שהסובלים מהם נזקקים לתזונה מיוחדת או למבגלות מיוחדות שמצבם מכתיב להם. הסובלים ממחלות סוכרת, הסובלים ממחלות לב וכלי דם, חולי צליאק ורבים אחרים, חייבים לשמור על תזונה שתעזור להם לשמור על בריאותם.

כך גם אנשים מבוגרים מאוד, ספורטאים או כאלה שנמצא בגופם מחסור במינלרים שונים, משתמשים לעיתים רבות  בתוספי תזונה על מנת להשלים את החסר.

חשוב, אם כן, לכל אחד לשים לב למצבו האישי, אבל יש דבר אחד שמשותף כמעט לכולם, וזהו הכלל של שמירה על גיוון. כדי לסייע לנו בכך, יצרו את פירמידת המזון. פירמידת המזון מחלקת את המזון שאנו אוכלים לשש קבוצות עיקריות – דגנים, ירקות, פירות, מזונות עתירי חלבונים, מזונות עתירי שומן ולבסוף – ממתקים וחטיפים, קבוצה שמומלץ להמעיט בה ככל שניתן ומיקומה הוא בקצה פירמידת המזון.

מומלץ לצרוך מזון מכל חמשת הקבוצות, וחשוב לשים לב שבכל ארוחה נאכל מזון מכמה קבוצות.

כמו כן, חשוב להיות ערים לכך שגם קבוצות מזון שנחשבות לעיתים ל"לא בריאות" כגון שומן, הן חיוניות לגוף ואסור לוותר עליהן.

ולפני סיום, נציין שבכל קבוצת מזון ניתן ורצוי לצרוך מזונות שעשויים מחומרי גלם איכותיים וכמה שאפשר להפחית במזון מעובד.

רוצים להתחיל לרדת במשקל? בקרו באתר DIETCOACH

להשמיע את דעתך