כללים לניסוח כללים בבית

אחת השאלות הראשונות שאני שואלת הורים במפגשי הדרכת הורים הינה- "עד כמה הכללים בבית ברורים?" רוב ההורים משיבים- "הילדים יודעים", לדוגמה, שאסור להם ללכת לחבר מבלי לבקש. בנוסף, הם יודעים שהם חייבים להחזיר את הצלחת לכיור אחרי הארוחה. אחרי כן אני שואלת- "אז בשביל מה אתם פה אם הכללים כל כך ברורים?" התשובה היא שהכללים אינם ברורים באמת, הכללים הם כללים שההורים מזכירים רק כשהילד שובר אותם.

בהדרכת הורים אני מסבירה להורים שילדים מונעים בעיקר מדחפים, במיוחד ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז המתנהלים בצורה אימפולסיבית. לכן, חשוב שכללי ההתנהגות יהיו ברורים באמת. כלומר- שכללי ההתנהגות יהיו חלק בלתי נפרד מההווי המשפחתי בחיי היום יום באופן מניעתי.

בהדרכת הורים אני ממליצה על "מפגש משפחה" בין ההורים לילדים על מנת לרשום את כללי ההתנהגות הרצויים. רצוי שהכללים יהיו רשומים כדי שהילד יוכל להסתכל בהם ולהתחייב להם בכל יום. כאשר הילד יפנים את הכללים לא יהיה צורך להזכירם בכל פעם שהוא מפר אותם.

אז מה הם הכללים לניסוח כללים?

  1. השלב הראשון הוא הכנת רשימה של התנהגויות שההורים מעוניינים להעלים. לכן, הרשימה בנויה לרוב משורה של כללים המתחילים במילים "לא" או "אסור". לדוגמה- "לא להרביץ", "לא לשקר" , "לא לגנוב", "לא לדבר בחוצפה" , "אסור להתווכח כאשר ההורה מבקש משהו שחשוב לעשות".  על הכללים להיות ברורים ככל האפשר.
  2. השלב השני הוא רישום של התנהגויות חיוביות שהילד יכול לבצע כדי שהוא ידע מה ההתנהגות הרצויה. לדוגמה- "לדבר בנימוס", "לעזור כאשר מבקשים עזרה", "לשחק באופן נעים עם האחים", ו- "לקבל את התשובה 'לא' כ 'לא'". הרשימה הזו היא ההפוכה לרשימת הכללים השליליים.
  3. השלב השלישי הינו רישום מטלות שההורים מעוניינים שהילד יבצע כדי שילמד לקבל אחריות על החיים שלו וכן נתינה ושיתוף פעולה בבית. המטלות יכולות להיות כל דבר שהילדים צריכים לעשות עבור עצמם, כמו לסדר את החדר עד שעה מסוימת או לבצע מטלה של סדר וניקיון בבית עבור המשפחה.
  4. השלב האחרון  הינו לרשום מה יהיו התוצאות החיוביות של ביצוע המטלות ושמירה על הכללים וכן מה יהיו התוצאות של הפרת הכללים. במילים אחרות – הגבולות. כאשר הורים משתמשים בזכויות של הילד כ"חיזוקים" ו"סנקציות",  הילד לומד שעל מנת לקבל דברים הוא צריך להתאמץ. בהדרכת הורים אנחנו רושמים יחד את הרשימה המומלצת ואחר כך אני ממליצה להורים לשתף את ילדיהם בהכנת רשימה אחרת, והרשימה הסופית הינה שילוב של שתי הרשימות. כאשר הורים מבהירים קודם לעצמם מה הם רוצים לראות, קל יותר לבקש מילדיהם שמירה על כללי התנהגות שמושתתים על ערכים חשובים כמו כבוד, שיתופיות ואהבה.

כללי התנהגות בסיסיים בהדרכת הורים

כללים שליליים:

  • לא צועקים
  • לא נכנסים לשיחה של אחרים
  • לא מנג'סים
  • לא משקרים
  • לא פוגעים באחרים נפשית או פיזית.
  • לא לוקחים דברים ללא רשות

כללים חיוביים בהדרכת הורים:

1. אנו משתמשים בשפה מנומסת.

2. אנו מקשיבים ולא מפריעים בשיחה.

3. אנו מכבדים את הפרטיות של הזולת.

4. אנו משתתפים בחובות הבית.

5. אנו מקבלים זכויות אחר מילוי חובות. החובות הם:…………………….

6. חפצים אישיים – מקומם בחדרים אישיים. חפצים בחדרים עד 8 בערב.

7. הורים קובעים את החוקים – אין להתווכח איתם על כללים!

תוצאות הפרת כללים:

סנקציה על הפרת כללים-  איבוד זמן מסכים, לקיחת בטלפון הסלולרי, או תשלום  מדמי כיס.

ליסה גרוסמן – פסיכולוגית חינוכית, מאמנת, מומחית בהדרכת הורים

להשמיע את דעתך